سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : «ای رسول خدا ! به من کاری بیاموز که چون انجامش دهم، خدا در آسمان، وزمینیانْ دوستم بدارند» .حضرت فرمود : «به آنچه نزد خداوند است، رغبت کن، تا خداوند دوستت بدارد و به آنچه نزد مردم است، بی میلی نشان بده، تا مردمْ دوستت بدارند» [امام صادق علیه السلام]
 

 

 

عصمت infallibility

نویسنده :نصرالله آقاجانی

چکیده:
جامعه ای سالم است که از امنیت جانی، مالی، منزلتی، عاطفی و ارزشی برخوردار باشد، در مقابل جامعه ای نابهنجار است که فاقد این معیارها باشد؛ بنابراین انحرافات اجتماعی با توجه به این معیارها به پنج دسته کلی قابل تقسیم است که هر یک شامل اقسام مختلفی می شود.
مهمترین هنجارهای جامعه اسلامی هنجارهای مربوط به امنیت ارزشی و اخلاقی است و هر آنچه امنیت اخلاقی و ارزشی را به طور خاص به خطر می اندازد، انحراف ارزشی محسوب می شود. هرچند سایر انحرافات نیز در آسیب رساندن به ارزش و عقاید در جامعه اسلامی بی ارتباط نیستند، اما آسیب آنها به دیگر مقولات پنجگانه آشکارتر است.
در این نوشتار، به نحو اجمال انحرافات ارزشی از منظر قرآن کریم مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است که عبارتند از: کفر، شرک، ارتداد، نفاق، بدعت، شبهه افکنی در دین، پذیرش ولایت بیگانگان، لذت طلبی، تسامح در دین داری، شیوع حس گرایی، پندارگرایی، مشارکت در ناهنجاری و توصیه به آنها و نهی از ارزش ها و هنجارها، غنا، لهو، انحرافات جنسی و مشروبات الکلی.
مهمترین هدف ادیان، تربیت و هدایت انسان در ابعاد مختلف مادی و معنوی، فردی و اجتماعی است. زیرا انسان بدون بهره گیری از وحی هیچ گاه طعم سعادت واقعی را نخواهند چشید. خودخواهی و فزون طلبی اشباع ناپذیر آدمی و نیز تفسیرهای گوناگون مبتنی بر هوی و هوس، ره آوردی جز تحیر و سرگردانی یا تعصب و . . .

ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 90/3/1 ::: ساعت 12:36 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    عفّت یوسف (ع)یوسف کوخ نشین، یوسفِ در به در و اسیر و از چاه بیرون آمده، اینک در کاخ به سر می‎برد و روز به روز آثار رشد جسمی و روحی از او پرتو افکن است. بر اثر کمال و جمال، معرفت و عفّت، ملاحت و حسن و وقاری که دارد نه تنها دل عزیز مصر را تصرّف کرده، بلکه در دلِ همسر عزیز مصر هم جای گرفته است. بانویی که می‎گویند فرزند نداشته و در بهترین وضع به سر می‎برده و زندگیش را با تفریح و خوشگذرانی می‎گذراند. اینک عاشقِ دلداده یوسف گشته و لحظه‎ای از فکر وی خارج نمی‎شود. 
    زلیخا، در خلوتگاه کاخ رفت و آمد کند و قد و بالای رعنای یوسف را می‎بیند، هر چه در این باره بیشتر فکر می‎کند زیادتر بر شگفتیش افزوده می‎شود، عجب جوانی که به آراستگی‎های ظاهری و معنوی قرین شده، یک جهان حیا و عفّت و پاکی است، اصلاً در کارهای او خیانت نیست. 
    «وَ کَذلِکَ مَکَّنَّا لِیوسُفَ فِی الْأَرْضِ وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحادِیثِ وَ اللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمْرِهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یعْلَمُونَ؛ بدین گونه ما یوسف را در زمین (مصر) مکنت و مقام دادیم، و از تعبیر خوابها به او بیاموزیم، خداوند بر کار خود غالب است، ولی اکثر مردم نمی‎دانند».[1] 
    خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی‎کند، یوسفی که . . .

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 90/2/28 ::: ساعت 4:26 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

     

    نویسنده: احمد لقمانی
    سپیده سخن
    دیرزمانی است که جوانان کشورهای اسلامی، که از تابش وحی و زلال معارف ناب الهی بهره می برند، باشیوه های گوناگون و متنوع دشمن در راهزنی فکر و فرهنگ رو به رویند.
    پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این حساسیت ناپیدا را به صورت آشکار در آورد و سردمداران استکبار را به اظهار نظر شفاف واداشت.
    امروز دشمن به خوبی دریافته است که ما جوانان با ویژگی هایی همانند آرمان خواهی، عدالت طلبی، عشق به باورهای آسمانی و علاقه به رهبران مذهبی، لشکرهایی به هم فشرده و آماده کارزاریم. ازاین رو، ایجاد تردید در باورهای آسمان زاد، تزریق فرهنگ بیگانه با نمایش آداب و رسوم و شیوه های زندگانی آنان، کوشش حساب شده در کنار زدن چهره های مورد علاقه مردم بویژه جوانان، پرورش روحیه ذلت و خواری در بیگانه ساختن ما با الگوهای شایسته فرهنگ اسلامی و ارائه الگوهای ساخته شده از آن سوی مرزها به عنوان معجزه آفرینان خوشبختی و سعادت و رفاه را در دستور کار خود قرار دادتا بدین وسیله دست یکایک ما را از دستان پرمحبت اسوه های صداقت پیشه و راستین در آورده و دل و دیده مان را از آموزه های ناب دینی تهی گرداند. غافل از آنکه نسیم سعادت بخش معارف الهی وسخنان قدسی پیشوایان محبوب ما، به سان کیمیایی گرانسنگ، دلهای آگاه و بیدار همگان را از غبارها پاک ساخته، آینه گونه محل پذیرش آفتاب هدایت می گرداند.
    در این بخش از گفتگوی خود، دل به امواج پاک و صفات روشن وزندگی ساز اسوه ای ارزشمند و الگویی کم نظیر می سپاریم و برای امروز و فردای حوادث ارمغانهایی پربها نصیب خود می سازیم.
    الگوی شایسته
    ما جوانان به دنبال الگویی هستیم که نخست هم سن و سالمان باشدو همانند ما در توفان جوانی بوده و در نشیب و فراز حوادث حضورداشته باشد. معصوم نباشد; زیرا با ما فرق خواهد کرد و دربحرانهای اجتماعی سیاسی و حتی اقتصادی درگیر شده باشد تا به خوبی او را . . .

    ادامه مطلب را اینحا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 90/2/24 ::: ساعت 11:13 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

     

    درخت پاک، درخت ناپاک



    برای مشاهده اندازه واقعی تصویر و توضیحات کلیک کنید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 90/2/21 ::: ساعت 12:38 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    آنچه تقدیم می شود برگرفته از مقاله زنان اسوه است
    نویسنده: حسین رحیمی
    منبع: ماهنامه هنر دینی

    قصص قرآنی از منابع عظیم تربیتی محسوب می‏گردد.
    در این مقاله سعی شده که با اهتمام به مقوله تربیت به داستان حضرت مریم علیها‏السلام در قرآن کریم نگریسته شود. در این نوشتار با روش جدیدی به استخراج اهداف تربیتی پرداخته شده است.
    این مقاله ضمن واژه‏شناسی قصص و تربیت به اهدافی چون معرفی اسوه‏های حسنه، اعمال و افعال مخلصان، مواجهه فرشتگان با برگزیدگان، تواضع در عبادت، حکمت یک نعمت و... به رشته تحریر در آمده است.

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 90/2/19 ::: ساعت 11:12 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    فاطمه زهرا(سلام الله علیها) افتخار خاندان وحی 
    [فاطمه زهرا (سلام الله علیها)] زنی که افتخار خاندان وحی بود و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد ؛ زنی که فضایل او ، هم طراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خاندان عصمت و طهارت بود ؛ زنی که هر کسی با هر بینش درباره ی او گفتاری دارد و از عهده ی ستایش او بر نیامده ، احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازه ی فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه ای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفته اند به مقدار فهم خود بوده ، نه به اندازه ی مرتبت او ... 
    این خانه ی کوچک فاطمه (سلام الله علیها) و این افرادی که در این خانه تربیت شدند که به حسب عدد چهار نفر بودند و به حسب واقع ، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند ،خدمت هایی کردند که ما را و شما را و همه ی بشر را به اعجاب درآورده است .60/12/18 
    حضرت زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه مقام معظم رهبری (دامت برکاته ) 
    ـ خصوصیات حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و پیروانش 

    باید در عمل پیرو فاطمه زهرا (سلام الله علیها) باشیم . ما باید این راه را برویم . ما هم باید گذشت کنیم ، اطاعت کنیم ، عبادت کنیم . 

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 90/2/18 ::: ساعت 10:11 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    آیه هفتم:

    انا عرضنا الامانه على السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا

    امانتى که خداى تعالى به آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کرده است و آنها زیر بار نرفته اند،و این همان امانت ولایت پیامبر اکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله ، امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه و حسنین و ائمه بعد از آنان علیهم‌السلام مى‌باشد.

    مفضل بن عمر مى‌گوید حضرت صادق سلام‌اللّه‌علیه فرمود: 

    ان اللّه تبارک و تعالى خلق الارواح قبل الاجساد بالفى عام فجعل اعلاها و اشرفها ارواح محمد و على و فاطمة والحسن والحسین و الائمة بعد هم صلوات‌اللّه‌علیهم فعرضها على السماوات و الارض و الجبال، فغشیها نورهم، فقال اللّه تبارک و تعالى للسماوات و الارض و الجبال: هولا احبائى و اولیائى و حججى على خلقى و ائمة بریتى ما خلقت خلقا احب الى منهم، و لمن تولاهم خلقت جنتى، و لمن خالفهم و عاداهم خلقت نارى ...، فولایتهم امانة عند خلقى، فایکم یحملها باثقالها و یدعیها لنفسه دون خیرتى؟ فابت السماوات و الارض و الجبال ان یحملنها و اشفقن من ادعاء منزلتها و تمنى محلها من عظمة ربها، فلما اسکن اللّه عزوجل آدم و زوجته الجنة قال لهما: کلا منها رغدا حیث شئتما ولاتقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین فنظرا الى منزلة محمد و على و فاطمة والحسن والحسین و الائمة بعدهم فوجداها اشرف منازل اهل الجنة فقالا:

    ترجمه و ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: پنج شنبه 90/2/15 ::: ساعت 1:13 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    خدای سبحان رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ را چنین وصف می‌کند « یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیم إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ »[1] یعنی سوگند به این کتاب حکیم که تو از مرسلین و فرستاده‌گان هستی و بر بستر و مسیر صراط مستقیم و راه راست قرار داری. در «صراط مستقیم» گفته شد، آن است که هم از خطر افراط و زیاده‌روی دور باشد و هم از خطر تفریط و کوتاهی و اگر حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ بر صراط مستقیم و بلکه خود، عین صراط مستقیم است. تمام شئون و وظایف آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیز عین صراط مستقیم است. تلاوت و تعلیم و تزکیه و یاد آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، به دور از افراط و تفریط می‌گردد و درخصوص قرآن علاوه بر تلاوت، در گرفتن و نگهداری آن نیز معصوم از خطا و انحراف و نسیان است. 
    به تعبیر استاد علاّمه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ در سه جهت رسالتش معصوم است:
    اوّل آن‌ که وحی الهی را درست دریافت می‌کند؛ 
    دوم این که پس از دریافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری می‌کند 
    سوم این که در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون کم و زیاد بر مردم تلاوت می‌کند، و معارف آن را بدون کاهش و افزایش بیان می‌کند
    پس آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسیان و دور از عصیان است،[2]که باید هر یک جداگانه روشن گردد. 

    1ـ عصمت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در گرفتن قرآن 
    مسئله مهمّ در این‌جا آن است که آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ چگونه فهمید که آنچه بر او وحی شده، وحی خداوند است نه کلام شیطان؟ فخر رازی در این زمینه می‌گوید: همان گونه که افراد عادی بشر برای شناخت وحی، نیازمند معجزه‌اند، پیامبر نیز برای تشخیص وحی نیاز به . . .

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 90/2/13 ::: ساعت 6:31 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    قرآن و عصمت رسول الله (ص)

    خدای سبحان رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ را چنین وصف می‌کند « یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیم إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ »[1] یعنی سوگند به این کتاب حکیم که تو از مرسلین و فرستاده‌گان هستی و بر بستر و مسیر صراط مستقیم و راه راست قرار داری. در «صراط مستقیم» گفته شد، آن است که هم از خطر افراط و زیاده‌روی دور باشد و هم از خطر تفریط و کوتاهی و اگر حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ بر صراط مستقیم و بلکه خود، عین صراط مستقیم است. تمام شئون و وظایف آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیز عین صراط مستقیم است. تلاوت و تعلیم و تزکیه و یاد آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، به دور از افراط و تفریط می‌گردد و درخصوص قرآن علاوه بر تلاوت، در گرفتن و نگهداری آن نیز معصوم از خطا و انحراف و نسیان است.
    به تعبیر استاد علاّمه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ در سه جهت رسالتش معصوم است:
    اوّل آن‌ که وحی الهی را درست دریافت می‌کند؛
    دوم این که پس از دریافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری می‌کند
    سوم این که در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون کم و زیاد بر مردم تلاوت می‌کند، و معارف آن را بدون کاهش و افزایش بیان می‌کند
    پس آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسیان و دور از عصیان است،[2]که باید هر یک جداگانه روشن گردد.

    1ـ عصمت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در گرفتن قرآن
    مسئله مهمّ در این‌جا آن است که آن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ چگونه فهمید که آنچه بر او وحی شده، وحی خداوند است نه کلام ...

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 90/2/11 ::: ساعت 8:43 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نویسنده:محمد جواد طبسی

    چهره مقدس و ملکوتی فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام آنقدر تابناک و روشن است که چندان به تحقیق و بررسی نیاز ندارد; اما با توجه به ایام شهادت آن بزرگوار شایسته است اندکی درباره فضایل حضرتش گفتگوکنیم. براین اساس، به سراغ روایات نورانی معصومان علیهم السلام می رویم تا بامقام و جایگاه آن حضرت در قیامت آشنا شویم.

    کیفیت برانگیخته شدن

    برانگیخته شدن و رستاخیز از لحظات بسیار سخت و وحشتناک آینده بشر است; زمانی که معصومان علیهم السلام همواره بدان می اندیشند و گاه از خوف آن بیهوش می شدند. فاطمه(س) نیز چنین بود و بیشتر بدین زمان می اندیشید. فکر زنده شدن، عریان بودن انسانها در قیامت، عرضه شدن به محضر عدل الهی و... او را در اندوه فرو می برد. امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید:
    «روزی پیامبرخدا(ص) بر فاطمه(س) وارد شد و او را اندوهناک یافت. فرمود: دخترم! چرا اندوهگینی؟
    فاطمه پاسخ داد: پدرجان! یاد قیامت و برهنه محشور شدن مردم در آن روز رنجم می دهد.
    پیامبر فرمود: آری دخترم! آن روز، روز بزرگی است; اما جبرئیل از سوی خداوند برایم خبر آورد من اولین کسی هستم که . . .

    ادامه مطلب را اینجا بخوانید





  • کلمات کلیدی :

  • ::: پنج شنبه 90/2/8 ::: ساعت 9:58 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
       1   2      >